Oparzenia słoneczne i wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Napisała Ewelina Monka red. BEAUX

Wiadomo, każdy lubi opalać i wygrzewać się na słońcu. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że zbyt długie kąpiele słoneczne bez odpowiedniej ochrony skóry mogą skutkować oparzeniami. Co musisz wiedzieć, by ich uniknąć i co zrobić, gdy już się pojawią?

Oparzenia słoneczne

Najczęściej pojawiają się wtedy, gdy skóra nie może bronić się przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym, a także wtedy, kiedy nie jest odpowiednio chroniona. U osób o jasnej karnacji rumień może powstać już po około 20 minutach opalania się. Zaczerwienienie pojawia się przeważnie po dwóch do czterech godzin po zakończeniu słonecznej kąpieli. Ból dokucza najbardziej zaś po 9-14 godzin; uczucie to znika dopiero po dwóch dniach.

Czy wiesz, że…

…jest określony czas bezpiecznego opalania się dla osób z różnymi karnacjami? Jeżeli masz normalną lub ciemną skórę, to bezpiecznie możesz opalać się do trzech godzin. Twoja karnacja jest jasna? Opalanie się bez ryzyka powstania rumienia może wynosić tylko pół godziny. Niezależnie od tego jaką masz karnację i jak długo planujesz się opalać, to zawsze musisz pamiętać o zastosowaniu kremu z filtrem UV.

Stopnie oparzeń

Pierwszy stopień występuje na zewnętrznej warstwie skóry, która staje się czerwona, tkliwa i bardzo ciepła. Jeżeli chcesz zneutralizować takie oparzenie, to wystarczy, że wypróbujesz domowe sposoby lub apteczne środki. Drugi stopień sięga już skóry właściwej. Pojawiają się zaczerwienienia, obrzęk i pęcherze wypełnione płynem surowiczym. W takim przypadku konieczna jest wizyta u lekarza. Trzeci stopień dotyka naskórka, skóry właściwej, tkanki podskórnej i nerwów. Zostają uszkodzone receptory czuciowe, a w miejscu oparzenia występuje uczucie martwej skóry i brak czucia. Jeżeli doświadczysz takiego oparzenia, to jak najszybciej idź do lekarza.

Oparzenia – zapobieganie i sposoby łagodzenia

Jak zapobiegać oparzeniom? Profilaktyka to przede wszystkim: używanie kremów z filtrem UV, spożywanie dużych ilości wody, osłanianie głowy i unikanie słońca w godzinach od 10.00 do 14.00. A jak radzić sobie z oparzeniami? W domu możesz stosować lecznicze i łagodzące produkty spożywcze. Należą do nich: miód, sok z aloesu, ocet jabłkowy, witaminy E i C, jogurty, środki specjalistyczne z lanoliną, d-panthenolem lub niewielkim stężeniem hydrokortyzonu.

Kto nie może się opalać?

Niestety nie każdy za nas może się opalać. Kąpieli słonecznych nie powinny zażywać: osoby, które na skórze mają znamiona i pieprzyki; osoby z tłustą cerą, która ma skłonności do wytwarzania zbyt dużej ilości sebum; osoby przyjmujące niektóre leki i używające dużych ilości kosmetyków; kobiety w ciąży; osoby stosujące kwasy AHA.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *